Det är dumt att vara duktig istället för smart

Det finns en blogg som jag läser varje dag och det är Underbaraclara. Hon är sjukt smart, sjukt norrländsk och sjukt mycket annat intressant. I dagarna skrev hon ett väldigt bra inlägg som ni kan läsa här. Det handlar kort och gott om att:

"Tricket till att bli framgångsrik är att kunna sålla och bara lägga krut på det som är viktigt. Där det märks och gör skillnad. Man ska kalkylera noga. Vara beräknande, slug och gärna lite lat på de områden som inte räknas."

Clara skriver om att många, speciellt tjejer, inte nöjer sig med att vara precis så bra som behövs, utan att man hela tiden strävar efter att göra något perfekt. "Och istället för att anstränga sig där det behövs och slappa där det inte behövs så bränner man ut sig på att försöka göra allt."

Jag kan också se tillbaka och tänka på hur mycket tid jag la ner på att få perfekta betyg under gymnasietiden. Vara grymt duktig och känna mig bäst. Men då är det frågan om jag gjorde det för min egen skull eller lika mycket för att få bekräftelse från andra och vara fröken duktig. All den där betygshetsen som i slutet gav mig grymma betyg, men som kanske ändå faktiskt inte spelade så stor roll. Jag kom in på min utbildning utan problem och hade kanske kunnat lägga många timmar på att göra roligare saker. Så man kan ju fundera, var det värt det? Kanske var jag duktig istället för smart? (oj hej sex and the city)

Sen har ju jag en tendens att vilja vara bäst på allt, jag vill vinna. Vet inte om den inställningen kan likställas med att vara duktig på allt men något jag ska försöka bli ännu bättre på är att vara mer smart, mer strategisk än duktig. Lägga ner mer tid på saker som syns, som märks och gör skillnad. Kanske inte som nu när jag sitter med en artikel på en söndag, som jag faktiskt lika gärna kan skriva ihop imorgon under arbetstid. Mindre duktig, mer smart it is!

/sanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0