Postverket

Har tänkt läsa Bukowskis verk sjukt länge nu men senast när jag var till bibblan lånade jag äntligen hem något. Började med hans debutroman Postverket som skrev 1970.

Charles Bukowskis romaner är som små käftsmällar på en fin överordnad moralisk amerikansk världsbild. Bukowskis uppgörelse med anrika statliga postverket då hans underbara alter ego Henry Chinaski både svär, knullar kvinnorna för att fylla sitt behov av en ömhet som mest går genom ständig alkoholberusning.

Han arbetar, är ständigt bakfull och ser världen bitter rammas av en hycklande anständighet från amerikanska moralens ordning. Själv är han en blandning av cyniker i sitt sätt att se på arbetet, lagar och paragrafer är bara idiotier för en rad med paragrafryttare som använder för att göra livet surt. (från denna sida)

Asgrym bok. Verkligen. Vet bara inte riktigt hur jag ska förhålla mig tills hans sexistiska berättelser vilket är ett återkommande ämne när folk försöker analysera och förstå sig på Bukowski. Men trots hans upfuckade ordval fråntar inte det att han otroligt grym på att skriva. Underhållande på ett kort och koncist sätt.

Så nu ska jag fortsätta med hans följande romaner. Ska tydligen vara betydligt mer sexistiska men time will tell.

Läs Postverket iallafall!

/Sanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0